ДБР – приклад встановлення тотального президентського контролю над правоохоронною системою

Із законотворчого процесу довкола Державного бюро розслідувань яскраво видно плани встановлення повного президентського контролю над всіма правоохоронними органами в державі.
У п‘ятницю, 15 листопада, Верховна Рада почала розглядати у другому читанні законопроект №2116 «Про внесення змін до Закону України "Про Державне бюро розслідувань" щодо удосконалення діяльності ДБР». На голосування була винесена скандальна поправка №320, що була проголосована, як завжди, депутатами зі «Слуги народу».
В інформаційному просторі вона була подана як «перемога» та перезавантаження ДБР із звільненням глави відомства Романа Труби.
Але насправді відбуватиметься встановлення повного контролю президента над ДБР.
Крок 1
Повноваження Директора ДБР, його першого заступника і заступника припиняються достроково з моменту набрання чинності цим Законом.
Крок 2
Упродовж 5-ти робочих днів з дня набрання чинності цим Законом президент Володимир Зеленський призначає тимчасово виконуючого обов’язки Директора ДБР . Без конкурсу. Без публічності. Що буде робити цей т.в.о. під прямим керівництвом президента, які справи і на кого відкривати – можна тільки здогадуватися.
Крок 3
У 30-денний строк з дня набрання чинності цим Законом Верховна Рада та Кабінет Міністрів надають своїх представників до комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора ДБР. При цьому Конкурсну комісію формує Офіс президента!
З дня формування конкурсної комісії надається 60 днів на проведення конкурсу на зайняття посади Директора ДБР.
Отже, впродовж майже 3-х місяців ДБР буде під прямим керівництвом президента. В абсолютно ручному режимі.
Але цим тактика не обмежується!
У ст. 106 Конституції, де йдеться про повноваження Президента України, не згадуються повноваження щодо визначення організаційної структури ДБР. А тому законопроект №2116 і всі правки до нього – неконституційні. Вони потребують висновку Конституційного Суду України.
Наразі в Конституційному Суді вже знаходиться президентський законопроект №1014, який закріплює повноваження Президента України утворювати незалежні регуляторні органи, НАБУ, призначати на посади та звільняти з посад директорів НАБУ та ДБР.
Тож поки президентський законопроект №1014 отримає висновок КСУ і пройде всі стадії розгляду у парламенті – мине трохи часу. Треба буде чекати десь до лютого наступного року.
А навіщо чекати кілька місяців, коли узурпувати вплив на ДБР можна вже зараз?! Для чого ж ще тоді монобільшість потрібна, як не для того, щоб всупереч Конституції та юридичній логіці приймати подібні законопроекти?
Григорій Мамка,
народний депутат України від ОПОЗИЦІЙНОЇ ПЛАТФОРМИ – ЗА ЖИТТЯ,
заступник Голови Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності